nieuws over Kiewit

Redactie

Aero Kiewit test succesvol de lier

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Aero Kiewit heeft sleepvliegtuig vervangen door een lier. Om een meer rendabele hoogte te bereiken bij het lieren van de zweefvliegtuigen wordt een langere kabel gebruikt, maar dient de startbaan ook een 600-tal meter verlengd te worden. Met deze extra meters kan een zweefvliegtuig opgetrokken worden tot wel 550 meter. Voorheen 400 meter. Het zweefvliegtuig bereikt aan de lier op een hoogte van 500 meter een snelheid van 100 km/uur.

Op dinsdag 14 juli werd deze opstelling getest.
Voordelen? De buren van Aero Kiewit zullen ermee eens zijn dat dit vliegtuig enorm veel lawaai maakt wanneer hij een zwever weer de hoogte in brengt. Daarbij verbruikt hij bij iedere vlucht vijf liter diesel, de lier slechts een halve liter per keer.
Een startbaan verlengen kan alleen als de Vliegveldstraat wordt afgesloten voor zowel auto’s, fietsen en voetgangers. Bezorgde bewoners kunnen we geruststellen: deze straat wordt enkel afgesloten tijdens de zogenaamde vliegbare dagen in het weekend, feestdagen en korte periodes tijdens de schoolvakanties. Het bestuur verzekert ons dat dit niet zal gebeuren tijdens de schoolperiodes.
De buurtbewoners zullen in de nabije toekomst hierover nog duidelijk geïnformeerd worden.

Johan Keunen

Met dank aan Johan Moons voor de film

Worden straten Kiewit Heide eindelijk veiliger?

 Beverzakstraat versie012305843009216294123Straten Kiewit Heide worden veiliger?

Wie herinnert zich nog de beloftes van toenmalig schepen René Blokken. Het was ergens de jaren tachtig. Hij kwam ons toen het hele heraanleg-traject voor de straten links en rechts van de Kempische Steenweg in Kiewit uit de doeken doen. Ja, ook de straten van Kiewit Heide zouden er zeker bij zijn.

Bijna 35 jaren later blijven de Hasseltse Beverzakstraat, de Zonhovenstraat en de Vliegveldstraat er even erbarmelijk bij liggen. Het mooie “afgelegen” stukje Kiewit met een leuke gemeenschap, gezellige mensen en heel veel jonge gezinnen met veel nog jongere kinderen, wordt over het hoofd gezien. Zo voelen toch vele inwoners dit aan. Het mooie stukje Kiewit dat ook een schooltje heeft voor de allerkleinsten en een ontmoetingscentrum dat er mag zijn: onze gezellige Heiwind.

De heraanleg van onze straten om er fatsoenlijk over te rijden, is één ding. Veel belangrijker is de veiligheid van deze wegen. Jazeker, er werd aan het schooltje een verhoogd wegdek aangelegd. En er werden paaltjes op twee plaatsen (begin en einde 30km zone) de grond in geboord met daartussen verkeersremmers. En ja, er staan verkeersborden (50km en 70km per uur). Toch houden deze maatregelen sommige cowboys niet tegen om door onze straat te scheuren en over deze verkeersremmers te vliegen met hun auto. Ieder jaar belanden er auto’s in de gracht.

Een bezoekje aan bevoegd schepen van de stad Hasselt, Marc Schepers, leert mij dat de straten van Kiewit Heide wel degelijk niet worden vergeten op ‘t Scheep. Alleen moeten wij nog wat geduld oefenen. De straat die wél al gebudgetteerd staat, is de Zonhovenstraat. Zij mogen zich als eerste hei-straat verwachten aan bulldozers, walsen, graaf- en asfalteermachines. Volgens de Stad is dit een dossier waarin vooral Fluvius het voortouw neemt. De Hasseltse Beverzakstraat staat nog op de shortlist. De beleidskeuze voor heraanleg is er wel. Geagendeerd, maar nog niet gebudgetteerd, zoals de heer Schepers het noemt. Het stadsbestuur hanteert een systeem van progressieve begroting/budgettering, een systeem dat niet in twee woorden uit te leggen valt. Maar, feit is dus dat de Zonhovenstraat als eerste aan de beurt zal komen. Vermoed wordt dat de werken in de Zonhovenstraat in het begin van 2022 zullen aanvangen. Dit is een veronderstelling, het kan eerder of later zijn.
De Hasseltse Beverzakstraat is wel opgenomen in een snelheidsplan. Dat betekent dat er voorafgaand wat studies, testen en oefeningen moeten gebeuren door de politie LRH, samen met een professioneel bureau dat hiervoor zal worden aangetrokken. Deze moeten dan resulteren in bereikbaarheids-, circulatie-, verkeersveiligheids- en snelheidsplannen. Uiteraard is inspraak van de inwoners hierin ook heel belangrijk. Zij zullen hun zeg kunnen doen tijdens enkele infomomenten.

Positief nieuws ook voor de mensen die graag het openbaar vervoer nemen. De stad onderhandelt met De Lijn om Kiewit Heide opnieuw te ontsluiten en dus te zorgen dat er hier weer een bus rijdt. Hopelijk zeer binnenkort hierover meer nieuws.

“Hoop doet leven”
Johan Keunen

 

 

Bierproefavond KET

2016 BPA_afficheBierproefavond
Zaterdag 22 oktober 2016 19u.30